poniedziałek, 30 marca 2015

Hyper-V uruchomienie systemu z fizycznego dysku twardego

Czy was też nurtuje pytanie "czy da się odpalić w wirtualce system z fizycznego dysku"?
Mnie męczy to od dłuższego czasu i dzisiaj w końcu była okazja, aby to sprawdzić.
W moim przypadku za cel postawiłem sobie odpalenie systemu Linux Mint, który mam zainstalowany na osobnym  dysku twardym w wirtualnej maszynie.
Przeszukałem na szybko internet i w zasadzie nie znalazłem żadnych ciekawych informacji - część ludzi zastanawia się, czy jest to możliwe  a reszta twierdzi, że nie.
Co ja sądzę - oczywiście jest to możliwe!

Poniżej zamieszczam opis uruchamiania linuksa z fizycznego dysku w wirtualnej maszynie Hyper-V uruchomionej pod Windows. Te same kroki powinny umożliwić odpalenie systemu Windows, ale tego nie sprawdziłem.

Pierwszym krokiem będzie oczywiście instalacja Hyper-V - opis instalacji zamieszczam tutaj: Instalacja Hyper-V

No to zaczynamy - tutaj piszę o samych podstawach, które każdy chętny powinien sam rozgryźć

  1. Uruchom Menadżer funkcji Hyper-V (znajdziesz w menu start lub Narzędziach administracyjnych, w panelu sterowania
  2. Tworzymy nową maszynę wirtualną - z prawej strony Nowe->Maszyna wirtualna
  3. W pierwszym oknie nie trzeba nic zaznaczać - Dalej
  4. Wpisz sobie jakąś fajną nazwę maszyny i kliknij Dalej (możesz też zmienić lokalizację zapisu maszyny wirtualnej - tylko nie zapisuj jej na dysku, który będziemy wirtualizować)
  5. Generacja - wybieramy Generacja 1 - inne nie będą działać z linuksem - Dalej
  6. Ilość pamięci ram dla maszyny - według uznania, dla konsolowca wystarczy 512MB, dla okienek zalecam im więcej tym lepiej - ja dałem 4GB, bo testowałem na Min z X'ami
  7. Sieć - nie będę omawiał, ale jeśli wcześniej nie ustawiłeś sobie switcha, to pomiń ten krok - zrobisz później
  8. Ważny krok - tworzenie dysku - zaznacz Dołącz wirtualny dysk twardy później
  9. Maszyna wirtualna gotowa, ale to oczywiście nie wszystko

Przygotowanie dysku
Aby nie było za łatwo dysku nie możemy tak zwyczajnie podłączyć do maszyny. W celu podłączenia dysku fizycznego do Hyper-V musi on być w trybie offline

Jak to zrobić?
  1. kombinacja Win+R
  2. wpisz diskmgmt.msc
  3. w przystawce Zarządzanie dyskami odszukaj swój dysk, kliknij prawym przyciskiem obok nazwy Dysk # (gdzie # to numer dysku) i wybierz opcję Offline
  4. gotowe - można pozamykać okienka
Podłączamy dysk do Hyper-V
Przyszedł czas podłączyć nasz dysk do wirtualnej maszyny
  1. W Menadżer funkcji Hyper-V wybierz swoją maszynę i przejdź do jej ustawień
  2. Zaznacz Kontroler IDE 0 i kliknij Dodaj po prawej stronie
  3. Opcja Fizyczny dysk będzie teraz dostępna (jeśli nie jest, to coś popsułeś)
  4. Wybierz dysk z listy, OK
  5. Uruchom swoją maszynę (najłatwiej kliknąć 2 razy na liście a następnie w nowym okienku kliknąć zielony przycisk start, na górnej belce)
To wszystko - okazało się łatwiejsze niż myślałem.


Kilka słów na koniec
To, że podpiąłeś dysk i maszyna zaczęła się odpalać nie koniecznie znaczy, że wszystko będzie działać prawidłowo. W moim przypadku w prawdzie Linux się uruchomił, ale z powodu braku przyspieszenia sprzętowego Cinnamon cały czas się zawieszał.
Ten sam problem będą miały osoby, które postanowią uruchomić w ten sposób Windowsa - nawet jeśli wstanie, to będą problemy.
Przyspieszenie sprzętowe teoretycznie jest w Generacji 2 wirtualnej maszyny. Hyper-V nie zobaczył jednak w tym przypadku systemu nie wystartował.
Nie bawiłem się tym, ale chętnie usłyszę wasze doświadczenia - piszcie w komentarzach.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz